KELAS MENJAHIT 6 HARI

Hui3...
Akhirnya dapat jugak masuk kelas menjahit walaupun hanya untuk 6 hari....tolak 1 hari balik kampung jadi 5 hari... Ok jugak laa dapat peluang ni walaupun bawak peserta je...
Tapi rasa bertuah jugak ler...member opis ambe neh ajak join dia g kelas tu sekali ngan klien kami...
Terima Kasih Eyda comel...
Noted sikit pic kami kat kelas Epal..

 Orang baru kelas mesin jahit...cuba jahit kain sekeping camni laa...

 Tudia eyda.....A, 2.5, 0..ewah3...

 Nak letak benang pon riuhhh...

 Gediksss

 Tak rugi beli mesin nehhh...

 Kit pertama kami dapat...opsss...lupa pulak nak amik gambar beg yang dah siap...next update laa ambe post...

 Projek ke-2...Apron....motongggg...

Tandaaaa...jangan sampai lupeee..

Hmmm...lupa pulak nak snap hasil yang siap..
Xpelaa..nati ada jugak benda ambe nak post...heeee...
Esok 26/11/2013 hari ke 3 kelas...patutnya hari ke 4 daa...

Noted!!

MAKAN, MAKAN,MAKAN,,,,

Bila balik kampung...tak lekat di rumah...
Asyik nak mencari makanan yang biasa di makan di sana....
Tapi..tak semua yang diinginkan akan kita dapat...termasuklah saya...
Ini je yang saya sempat tunaikan hajat...

 Masa kerja kat kampung...yang ni laa yang ambe duk ngadap masa rehat tengahari..
kerap jugak laa...tapi yang ini kat kedai Nasi Air Pak Awie...berdekatan dengan Dataran Pantai Air Tawar, Besut Terengganu... kalau yang dekat sikit ngan opis...Ada banyak isi ayam...Tapi kalau dah nama nasi air mang ambe suka laa...isi ayam ke..lampung ke..daging ke...sumbat jer...huhu...

 Haaa...ini Chicken Chop Demong...kalau rasa sekali nak lagi..huhu..kalau kena dengan selera tekak anda-anda laa..macam tekak ambe ni mang sangat menerima laa..tapi lum sempat lagi nak pekena Chicken Chop masam manis dia...Lain Kalilah...huuhhu..

Asben ambe pun suka kuah dia....nyum3...

Antara makanan yang tak dapat dinikmati :
Roti Tempayan kuah kambing
Nasi Kerabu Ikan Keli
Rojak Ayam
Maggie Tom Yam Jeti Pulau Perhentian.

Nexttttttttttt time puloppp

BALIK KAMPUNG 21-24 NOVEMBER 2013

Selepas balik beraya hari tu,,,
Ni laa peluang ambe balik kampung...sekarang neh dah balik perak dah...
Sini nak note laa sikit kenangan balik kampung tuh..

Tengok ni anak ambe sorang neh dh panjang langkah dah...

 Zaryth di depan rumah Tokki & Opah


 Pangkin Tokki Zaryth...Ayahanda Ambe..

 Cubaan main layang-layang Oleh EncIk Asben ambe..

 Kali Pertama Zaryth nak main ombak pantai

 Zaryth takut ombak?? Owhh...tidaakk...

 Muka sembek jew...ayahnya duk ajar kenal ombak....

 Lari...ombak datang...

 Pantai Bukit Keluang

 Tak de ombak baru berani main air...

 Selamat Pengantin Baru Iwe & Maizun

 Selamat Pengantin Baru Kiemah & Suami
Ni Majlisnya di Masjid Akad Nikah ambe dulu..
Masjid Hadhari Jerteh.

Anak Manja Ibu....

 Susah betul sekarang ni nak suh Zaryth duk diam-diam...

Hentian Banjaran Titiwangsa

Ni hentian wajib untuk sejukkan enjin kereta....
Ok..dari sini ada la 3 jam lagi baru sampai rumah ambe...
Ok ..sini sahaja dulu...

Noted!!

CARA KIRIMAN WANG POS

AHAHAHAHAHA..
Kenapa ambe gelak besar....??
Sebab ambe happy laaa...ambe baru menyelesaikan masalah ambe...yang ambe perap berminggu2 neh...Padahal benda simple jahh...weeeee
Pape pun tak kisah laa...ambe nak kongsi jugak cmne pun...sebab ambe tahu...bukan ambe sorang je yang xbiasa buat kiriman wang pos neh...daannnn...mesti ade yang tak pernah tengok borang dia pun kan??ihiksss..
Padahal ambe ade jumpa 1 blog yang ajar cara kiriman wang Pos ni..tapi macam tipu je,,,macam tak caye jer....baik ambe g kuprumkan dengan orang Pejabat Pos...hahaahah..



Nilaaa..rupa wang pos nye...Isi lengkap tauuu...
Cara-cara :
1. Anda g ke Pejabat Pos....ehehehe
2. Ambil nombor giliran.....ehehehe..
3. G kaunter mintak wang pos harga sekian2...macam ambe rm 50...amik 2 keping...jadinya kena bayar Rm 101.20...
4. Isi borang dengan lengkap
5. Beli sampul surat dan setem Rm 0.60 pulak....tapi ambe tadi beli sampul Pos Express Rm3...
6. Selesai isi borang...jangan lupa ambil keratan kecil kat tepi borang tu untuk simpanan kita,,,,kemudian tulis la nama dan alamat penerima kat sampul surat itu tadi..
7. Last......campakkan...ehehehe...campakan surat itu tadi ke dalam Tong yang disediakan...haaa..jangan dalam tong sampah pulak yer....campak dalam peti surat kat pejabat pos tu...

Akhirnyaaaaaa....ambe tau laa...blog yang ambe jumpa tu tak tipuuuuu...hua3....ambe ni pun satu...sah-sah laaa takkan blogger tu nak tipukan...tapi...untuk kepastian...ok laaa...dari ambe tersilap langkah....Terima Kasih untuk blogger sorang tu...
Sekarang ambe kongsi cerita ambe la kan...

Sekian Cerita Petang..

LEPAK-LEPAK MALAM MINGGU

08 NOVEMBER 2013

Mak , ayah, che Da, Aden, Amir, Alia..
Datang ke Manjung....untuk hantar Amir ke TLDM Lumut..
Ambe pas kerja bersiap bertolak ke Seri Manjung jugk..dalam kul 7 kami sampai sana..
Malam..Aktiviti makan ikan bakar je...2 pupu ambe yang belanja sume tu...
Alhamdulillah rezeki..


09 NOVEMBER 2013

Hari ini dah balik Batu Gajah...
Mak ngan Ayah rehat kat umah jew...
Jadinya bawak laa Che Da, Aden & Alia pusing-pusing Bandaraya Ipoh






Ni la ibu saudara kesayangan ambe...yang selalu ade dengan ambe selain kedua ibu bapa ambe...Kalau merajuk ngan mak ayah...rumah beliau laa jadi tempat ambe bawak diri...huhu...sampai ke besar ni laaa....

JENIS MAKANAN & CARA MAKAN RASULULLAH S.A.W

Assalamualaikum...
Xde idea nak post..jadinya harinya hari ini ambe nk kongsi sikit rahsia Diet Rasulullah yang boleh mengelakkan kita dari derita sakit perut atau keracunan makanan.



Antara Diet Rasulullah ialah :

1. Jangan makan SUSU bersama DAGING
2. Jangan makan DAGING bersama IKAN
3. Jangan makan IKAN bersama SUSU
4. Jangan makan AYAM bersama SUSU
5. Jangan makan IKAN bersama TELUR
6. Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
7. Jangan makan SUSU bersama CUKA
8. Jangan makan BUAH bersama SUSU : contoh koktail

CARA MAKAN RASULULLAH S.A.W

  • Jangan makan buah setelah makan nasi. Sebaiknya makanlah buah terlebih dahulu sebelum makan nasi. Malah kita biasanya akan melakukan yang sebaliknya.
  • Tidur 1 jam setelah makan tengahari.
  • Jangan sesekali meninggalkan amalan makan malam. Sesiapa yang meninggalkan amalan makan malam wajah seseorang itu akan cepat tua dan kolestrol dalam badan akan bertambah berlipat kali ganda.
  • Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan bercampur dengan makanan laut. Nabi S.A.W pernah mencegah kita makan ikan bersama susu kerana ia akan mempercepatkan seseorang itu mendapat penyakit. Ini terbukti apabila para ilmuan menemui bukti bahawa dalam daging ayam mengandungi ion +ve sedangkan dalam ikan mengandungi ion -ve. Jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan makan akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus.
SUNNAH CARA MAKAN MENURUT NABI S.A.W

1. Makan garam secubit sebelum makan untuk menolak 70 macam penyakit dan ambil secubit dengan jari manis tangan kanan setelah makan. Makanlah dengan tangan kanan ( tanpa guna sudu ). Sebaiknya kita yang menunggu makanan dan bukan makanan yang menunggu.

2. Berdoa sebelum dan sesudah makan. Selepas itu, suci tangan dan minum dengan memegang gelas menggunakan tangan kanan, meskipun tangan tersebut bekas kuah.

3. Duduk bersila di lantai dan bukannya di atas kersui serta meja. Sebaiknya makanlah bersama ahli keluarga dan kawan-kawan.

4. Jangan biarkan sisa makanan tertumpah atau dibiarkan tanpa dimakan walaupun sebutir nasi. Kerana makanan ini sentiasa berzikir.

5. Rasulullah SAW juga melarang meniup atau menghembus nafas ke dalam bekas air (makruh) kerana akan berlaku tindak balas yang merubah kadar kealkalian (pH) air itu.

6. Sayur-sayuran menjadi pilihan Rasulullah SAW kerana secara umumnya sayur-sayuran memiliki kandungan zat dan fungsi memperkuat daya tahan tubuh dan melindungi daripada serangan penyakit serta mencegah penyakit berpunca daripada gula.

7. Mengambil makanan dalam kuantiti banyak adalah amalan buruk kerana ia memberatkan organ dan sistem pencernaan sehingga ia lemah dan tidak mampu mencerna secara teratur dan berkesan.
Makanan dalam jumlah yang banyak menyebabkan pelbagai penyakit. Justeru, kaedah rawatan dan pencegahan penyakit yang terbaik sepatutnya bermula dari perut – pastikan kuantiti dan jenis makanan yang masuk ke perut terkawal.

*Nabi Muhammad ada menyebut ‘perut adalah tempat bermula pelbagai penyakit’.

8. Larangan Rasulullah kepada Ali yang baharu sembuh daripada sakit agar tidak memakan daliah sebagaimana dalam hadis di atas adalah kaedah pencegahan atau berpantang. Buah-buahan yang sifatnya mudah terurai mungkin memberi mudarat bagi mereka yang baru sembuh.
Ketika baru pulih daripada sakit, perut belum cukup kuat kerana ia sibuk bekerja menghakis sisa penyakit dari dalam perut dan badan.
Sebaliknya, Rasulullah menggalakkan Ali mengambil masakan daripada gandum kerana air daripada gandum itu dapat menguatkan tubuh.
Namun, baginda membenarkan pengambilan makanan yang tidak sesuai, tetapi dalam kuantiti sedikit sekadar menghilangkan keinginan.

9. Baginda juga tidak mengambil dua jenis makanan yang mempunyai sifat cepat dicernakan dan lambat dicernakan, serentak.

10. Rasulullah tidak mengambil makanan yang masih dalam keadaan panas atau makanan yang disimpan semalaman, makanan awet atau diasinkan seperti acar kerana semua itu memudaratkan kesihatan.

11. Kita juga patut mengelak mengambil makanan segera dan minuman berkarbonat, walaupun sedap, tetapi memudaratkan apatah lagi mengandungi perasa tiruan dan sintetik.
Rasulullah gemar makanan yang mengandungi unsur manis semula jadi dan madu malah baginda suka mengambil buah-buahan sebagai makanan tambahan.
Mengenai madu, Nabi mempunyai disiplin pengambilan madu yang baik untuk dicontohi, iaitu mengambilnya pada waktu pagi sebelum sarapan.
Madu dicampurkan dengan air dingin sebelum diminum. Ini bertujuan mencairkan lendir dan membersihkan sistem pencernaan.

12. Selain jenis dan kuantiti makanan, satu aspek lain penjagaan kesihatan Rasulullah s.a.w ialah cara baginda duduk ketika makan, iaitu dalam posisi ‘mutawarikan’, iaitu meletakkan pinggul pada kedua-dua tumit dan menempatkan telapak kaki kiri di atas punggung kaki kanan.
Postur badan penting dalam menentukan kebaikan ketika pengambilan makanan. Contohnya, baginda melarang
makan sambil bersandar sebagaimana sabdanya bermaksud: “Saya tidak makan sambil bersandar.”

13. Baginda juga melarang minum sambil berdiri, kecuali jika dalam keadaan terpaksa. Baginda mempunyai disiplin khusus dari segi minuman.

14.Berdasarkan petunjuk Nabi s.a.w, makruh minum selepas melakukan olahraga atau sebaik selesai melakukan sesuatu kerja berat atau sebaik habis makan atau sebelum makan. Semua itu tidak baik untuk kesihatan. Sebaliknya, biarkan beberapa detik berlalu apabila selesai aktiviti berat atau makan, kemudian minum.

15. Rasulullah s.a.w mempunyai petua unik ketika minum. Dalam satu hadis dari Anas bin Malik bermaksud: “Rasulullah minum dengan tiga kali nafas. Baginda berkata: Hal itu lebih melegakan dan lebih menyihatkan.”
Maksud bernafas tiga kali ketika minum ialah dengan menjauhkan bekas atau cawan dari mulut, lalu bernafas atau seolah-olah menghisap air yang sedang diminum. Larangan bernafas di dalam gelas ketika minum ditemui dalam hadis bermaksud:
“Jika seseorang di antara kalian minum maka janganlah bernafas di dalam gelas minuman, tetapi hendaklah direnggangkannya dari bibir.”
Dan, pasti yang paling penting dan mungkin dilupakan kita apabila makan atau minum ialah membaca ‘basmalah’ (membaca Bismillah) dan mengucapkan ‘hamdalah’ (Alhamdulillah) apabila selesai. Ia banyak keberkatan dari segi kesihatan.

16. Rahsia besar Rasulullah s.a.w yang patut menjadi teladan ialah baginda tidak pernah mencela makanan yang tidak disukainya atau kurang enak. Ini terkandung di dalam hadis bermaksud:
“Anas berkata: Rasulullah tidak pernah mencela makanan. Jika berselera dimakannya, dan jika tidak maka ditinggalkannya.”

Kepentingan menjaga pemakanan dapat difahami daripada hadis Nabi saw yang diriwayatkan at-Turmudzi dari Abdullah al-Ashory, Rasulullah saw bersabda bermaksud:
“Sesiapa dalam keadaan badan sihat, aman dalam penghidupan dan ia memiliki makanan sehari-hari yang cukup, maka seolah-olah dunia ini miliknya.”


Nabi SAW bersabda: “Barang siapa yang sedikit makan, maka perutnya akan sihat dan hatinya akan bersih. Sebaliknya barang siapa yang banyak makan, maka perutnya akan ditimpa sakit dan hatinya keras.” (Hadis riwayat Huzaifah).

Sumber : Bacaan Artikel / web berkaitan

AKTIVITI DI HARI SABTU

Suami ambe kerja...
Jadinya tinggal ambe ngn anak je kat umah...
Pagi mang settle umah jelaa...kain,sampah, masak...segala2nya laa..
Petang aktiviti macam biasa..kena bawa anak g taman..sebab dia akan bosaaaann...ibu pom bosan,..


 Alaaa...tian-tian anak ibu sepak bola sampai jatuhhh...



 Waahh..dengan megahnya dia berjalan mencari kawan....



 Terpenjara...



 Masuk terowong ..



 Penat laa ibu....minum susu dulu....



 Alaaaa...dh balik dh...pinjam buaian Mak Cik Liza lu jap...

Pos dengan ibu jap...

Itu jela aktivit saya ngn ibu saya....hihihi.

Noted!!


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...