BAHAYA MINUM SAMBIL BERDIRI




Dari segi adab, minum dan makan sambil berdiri adalah tidak sopan dan tidak digalakkan. Selain kelihatan tidak bersopan, minum dan makan sambil berdiri juga boleh membahayakan kesihatan. Menurut Dr.Abdurrazzaq Al-Kailani, minum atau makan sambil duduk kelihatan lebih sopan dan menyihatkan sistem penghadaman. Hal ini kerana, makanan dan minuman yang diambil semasa berdiri tidak akan terus jatuh ke dalam usus dan menyebabkan disfungsi penghadaman. Selain itu, minum berdiri juga menyebabkan cairan akan terus masuk ke dalam ginjal tanpa sebarang penyaringan. Jadi, biasakan diri makan atau minum sambil duduk. Selain sopan dan beradab, makanan dan minuman dapat diserap dengan lebih nikmat dan sihat.

Sharing Is Caring

16 comments:

  1. selalunye mmg akan duduk..tp kadang ade gak terlupe..hehehe

    ReplyDelete
  2. mmg org kita slalu mkn minum duduk tp klau kt psr mlm mmg bdiri la dpt minum air...hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zai....dh la berdiri..sambil berjalan plk tuh kan..kih2...itu biasa..

      Delete
  3. Terima kasih atas infonya...:D
    #Besar botol air dlm gmbr tu..hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahhaha..tu saje je tuhh..kasi gempak...

      Delete
  4. Yang di ajar oleh agama kita tentang adab2 ni pasti ada kebaikannya kan Sha...kadang2 tak pe, jangan amalkan dah lah..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu laa kak...jgn duk amal sudh..kekadg ade jenis duk bdiri depn peti sejuk....pakai mnum ngn botol2...hiihih

      Delete
  5. selalu memang duduk.tp kadang2 nak cepat..ada gak berdiri..hehehehe

    ReplyDelete
  6. Thanks for sharing the info..info yang bagus saya selalu kadang² minum berdiri

    ReplyDelete
  7. nice info...kdg kdg terlupa minum bdiri gak..adoii

    ReplyDelete
  8. Selalu lupa bila ingat baru duduk kihkihkih tak senonoh kan

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...