Hot Posts

6/recent/ticker-posts

TATACARA SEHARIAN

Assalamualaikum..
Hari ini NS ingin berkongsi sedikit petikan :


Dipetik daripada seminar Dr. Fadzilah Kamsah, pakar motivasi terkenal.

TATACARA SEBELUM TIDUR

1. Sebelum tidur, maafkan semua orang tak kira siapa.InsyaAllah, Allah lipat gandakan rezeki.

2. Sebelum tidur, berdoa, bergantung kepada apa yg kita hendak sepanjang tidur, otak akan memproses segala impian kita & InsyaAllah, kita akan berusaha kearah itu (ada semangat) dikeesokan harinya.


TATACARA MAKAN & MINUM

1. Makan buah sebelum sarapan, makan tengahari dan makan malam adalah mengikut Sunnah dan dapat pahala dan juga boleh rujuk kepada pakar pemakanan, vitamin C dari buah-buahan yg dimakan selepas sarapan, dan makan yang akan diperolehi adalah hampir hilang zatnya.

2. Jangan minum air semasa sedang makan (sarapan dan makan). Minum air selepas 15-30 minit selesai makan. Untuk minum, bagi teguk yg pertama sahaja,biarkan air dalam mulut selama 10 saat kemudian baru ditelan. Teguk kedua seterusnya boleh minum terus sebab air liur ada enzyme yang boleh membunuh kuman dalam pankreas, perut yang seterusnya akan dibawa oleh air tegukan pertama.

3. Seelok-eloknya makan malam sebelum maghrib ikut sunnah (Rasullullah makan sebelum maghrib kecuali bulan Ramadhan saja ie masa maghrib), sebab bagi yg tengah study (atau anak-anak), otak akan berfungsi dengan cemerlang (senang faham dan ingat lebih kurang 2 jam selepas makan, jadi jika makan pada 8:30pm, lebih kurang 10:30pm baru mula belajar dan mungkin hanya boleh bertahan sehingga jam 12 tgh malam saja, jadi, tak byk yg boleh dipelajari berbanding kalau makan pukul 6:30pm. (orang Cina makan malam pada masa ini). Juga, kita tak tidur dalam kekenyangan (yg mana boleh menghindar dari membuat sembahyang malam)

TATACARA DI BILIK AIR

1.Selepas buang air kecil, berdehem 3x (teran sikit) boleh elak daripada dapat batu karang

2. Semasa buang air besar, mengiring sedikit ke kiri ikut sunnah sebab bila mengiring ke kiri, perut akan tekan bladder & senang buang air besar .

TATACARA DIDIK ANAK

1. Antara tips untuk dapat anak bijak/genius, ajarkan anak (atau baby) tidur mengiring ke kanan sebab jantung(yg terletak sebelah kiri) akan lebih "lapang"/"lega" dan mudah berdegup (perjalanan darah okay) and otak anak akan berkembang dengan baik.

2. Bagi anak-anak yang sudah azalinya aktif or hyper-aktif, kurang (atau jangan) pakaikan baju warna oren sebab warna ini boleh merangsang secara aktifnya tindak tanduk anak (ie. akan lebih nakal), sentiasa bersemangat waja & exuberant.

TATACARA DIDIK DIRI SENDIRI

1.Amalkan apa-apa yang baik (juga amalan-amalan baru) selama 21 hari atau lebih berturut-turut Rasullullah (saw) bersabda, setiap akan menjadi tabiat dan kalau tidak, ilmu itu akan mati.

2. Buang segala rasa hasad dengki, dendam dan lain-lain yang tidak baik. Emosi-emosi ini akan membenarkan otak mengeluarkan adrenaline berlebihan, cortisone & toxine yg mana boleh membawa kepada beberapa penyakit cepat letih, wajah cepat nampak tua sebelum waktunya, selalu sakit perut & dan sebagainya.

P?S : Ada 3 kategori manusia :-

[ BERJAYA : Hari ini lebih baik daripada semalam ]
[ TERPEDAYA : Hari ini sama seperti semalam ]
[ CELAKA : Hari ini lebih teruk daripada semalam ]

Post a Comment

2 Comments

Terima Kasih Daun Keladi