BERJIMAT DENGAN UBAH CARA HIDUP

BERJIMAT DENGAN UBAH CARA HIDUP | Pada kebanyakkan orang mungkin banyak perkara yang boleh dilakukan untuk berjimat dengan megubah cara hidup masing- masing. Tetapi untuk mengubah cara hidup adalah bukan sesuatu yang senang dan mudah dilakukan seperti mengutarakan pendapat. Disini Sha ingin berkongsi beberapa perkara yang boleh kita ubah bagi yang ingin berjimat cermat ;



1. KOS HIBURAN 

Perlu sisih Kos Hiburan yang melalaikan dalam rumahtangga. Contohnya mengurangkan pakej tv berbayar, internet tidak perlu dipasang dirumah. Internet pada telefon mudah alih juga boleh digunakan untuk hal-hal penting sahaja dan kuota yang diguna pakai juga tidak perlu terlalu tinggi. Kurangkan menjadi seorang yang anti-sosial.

2. KOS PERCUTIAN

Bercutilah bersama keluarga ditempat yang percuma atau mengambil bayaran rendah seperti kawasan air terjun, sungai, air panas dan lain-lain tempat yang tidak terlalu tinggi kos masuk. Sha suka je kalau dapat bawak anak-anak ke padang ada tempat bermain, bola atau sebarang permainan yang boleh dilayan bersama keluarga apa salahnya. Mungkin berjimat kala ini ada rezeki simpanan boleh bercuti jauh sikit!! ehehehe..

3. KOS PERHIASAN KEDIAMAN

Cukuplah dengan perabot yang sedia ada dan sedia elok lagi tu selagi ia berfungsi dengan baik. menukar perabot rumah adalah suatu yang memerlukan kos yang banyak apatah lagi jika secara berhutang. Demikian juga untuk langsir, alas meja dan pinggan mangkuk cantik. Ini biasanya orang perempuanlah suka sangat,,hihiihi..kita perempuan kita tau lah..tapi tak juga..jadilah kreatif!! ubah suai kedudukan pun boleh...

4. KOS MAKANAN

Kurangkan makan diluar. Mula memasak untuk bekalan makanan keluarga ke pejabat atau sekolah. Jumlah terkumpul perbelanjaan makan diluar lebih menjimatkan! Yelaa...sekali keluar makan memang akan keluar kos melebihi bajet! Sesekali nak tukar selera boleh laa kot kann...

5. KOS - KOS KECANTIKAN

Segala jenis bedak, krim, facial di salon dan pelbagai barangan kosmetik perlu dikurangkan kos. Tukarkan cara hidup, penjimatan yang kecil jangan sesekali dirasakan tiada erti. Bab ini Sha tak risau sangat memang bukan kaki make up.

6. ELAKKAN BERHUTANG

Minimakan keperluan berhutang apatah lagi berhutang dengan ahlong atau agensi yang tidak berdaftar untuk membayar hutang yang sedia ada. ianya bakal memudaratkan diri sendiri dan keluarga. Berhati-hatilah yeaa...jangan sampai jerat diri sendiri yeaa,,..

7. KOS ELEKTRIK

Suatu perkara yang sangat boleh dijimatkan. Sesetengah orang memang sedar penggunaan elektriknya yang boleh dijimatkan tetapi tidak ramai yang mengambil tindakan untuk berjimat tentang ini. Penghawa dingin juga boleh dipasang jika perlu sahaja dan diset tempohnya. Jadi jangan merungut bil elektrik tinggi walhal diri sendiri yang tidak mahu berjimat!! lampu yang tidak perlu sila tutup jika tak digunakan.

8. JANGAN TIRU GAYA HIDUP KAWAN YANG DUIT KENCANG. 

Ini memang sangat membahayakan. Yelaa...rezeki masing-masing kan lain..sama-sama bekerja tetap, tapi kawan kita ada pendapatan sampingan dan sedia tahu pendapatan mereka kencang tidak bergantung pada gaji bulanan sahaja. Biarlah mereka dengan gaya hidup mereka..diri sendiri ni biar sedar sikit dan berbelanja ikut kemampuan diri sendiri.


Yang Penting Berbelanja tuuu UKUR BAJU DIBADAN SENDIRI.

6 comments:

  1. mmg banyak yg perlu di ubh... ekoonomi kita skrg tak sekukuh dulu... skrg serba serbi mahal harganya

    ReplyDelete
    Replies
    1. bab cuti tu kite dh ubah...huhuu..semoga nnti dptlah jejaln..hihi

      Delete
  2. Setuju jgn.. zaman ekonomi skrg Kita kena berjimat Cermat dah

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...