Hot Posts

6/recent/ticker-posts

SAYUR TUMIS TAUGEH SIMPLE

SAYUR TUMIS TAUGEH SIMPLE | Sebenarnya jarang Sha beli taugeh ni melainkan buat laksa dan makan colek ayam tapi semalam memang tak ada idea nak masak sayur apa cuma ada sawi dan taugeh dalam peti sejuk yang dibeli sebelum Abang Zaryth masuk wad balik. Masih elok jadi sebelum taugeh tu rosak baik Sha masak terus, tangguh lagi memang buang saja laa.

Kebiasaanya banyak resepi sayur tumis taugeh simple ni ramai yang letak  daun kuchai tapi memandangkan Sha tak ada stok daun kuchai Sha gantikan dengan sayur sawi, pun kira jadilah kan. Bawang merah tu Sha letak lebih sebab Sha memang suka makan bawang merah. Selain sayur ini kita boleh letak lobak merah, tu pun tak ada dalam peti ais..hihiihi..tak sempat nak kedai lagi sejak hari minggu banyak urusan di hospital je.



Siap goreng ikan selar 2 ekor, nasi 2 cawan beras sambal cili hijau kita mula masak sayur tu sebab bahan-bahan dah siap potong. Semua bahan ni apa yang ada dalam peti ais masa tu sahaja.

BAHAN-BAHAN

Taugeh
Sawi
Cili merah
Fish cake
Bawang merah
Bawang Putih
Sos Tiram
Garam
Gula (kalau nak letak laaa)

CARA-CARA

Panaskan sedikit minyak masak, tumis bawang merah, bawang putih kemudian letakkan fish cake yang dah dihiris. Masukkan sos tiram dan sedikit air. Akhir sekali letakkan sawi, taugeh dan cili merah selepas itu baru perasakan dengan garam dan gula. Sha masak memang ada letak gula sikit, biasalah orang pantai timur ni masak manis ..orang kata laaa..hihihi...Malam tu Sha makan berpada je memandangkan waktu makan Sha sudah tak tentu masa semenjak dua menjak ni..masuk kerja semalam pun makan benda-benda pedas, masam dan berkrim sahaja hingga pagi ni perut tak selesa, kesian betul perut nii terpaksa terima apa yang tuan dia makan.

Harap lepas ni boleh laa masak-masak rehat kat rumah. Lepas raya ni rasanya Sha belum dapat berehat sepenuhnya dengan bermacam urusan. Ini belum lagi tahu nak balik kampung bila, alahaaii....macam-macam dalam kepala otak ni..eehh..melalut pulak Sha ni..

Ok Bai,,,😘

Post a Comment

14 Comments

  1. akak pun suke msk toge gini, toge tuh msk kejap je biar rangup2 lg... baru layan mkn

    ReplyDelete
  2. Sedap....yang penting simple n senang nak prepare =)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. tu laahh...nak ngn xnak jekan..bese ngah potong bahan tu xtau lg sebenarnya nk masak ape

      Delete
  4. sdap tu,, feberet taugeh goreng..:)

    ReplyDelete
  5. Taugeh ni kalau tak dibuat kerabu . Goreng macam ni pun sedap di makan tambah ikan masin sikit dalam tu

    ReplyDelete
  6. Huishhh fav ena juga ni. Lama tak buat. Esok nak masak ni la. Nyumnyumnyummm

    ReplyDelete
  7. sedap ni....suka makan sayur2 mcm ni dgn nasi putih

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi